To get something you never had, you have to do something you never did!

torstai 30. syyskuuta 2010

Ajatuksen juoksua

Nyt on luvassa ehkä hieman tunnekeskeisempi postaus. Ei niinkään tapahtumarikas. Vaikka paljon täällä kokoajan tuntuu tapahtuvan! Nytkin on menossa homecoming viikko. Joka päivälle koulussa on oma teema, tänään piti olla bonfire (peruttu sateen takia), huomenna homecoming football peli ja lauantaina sitten koko viikon huipentuma: homecoming tanssit! Minulla oli vähän stressiä että löydänkö mekkoa noihin tansseihin, mutta viime viikonloppuna löysin onneksi kivan mekon. :) Näätte siitä sitten kuvia, kun tanssit on ohi!

Jokatapauksessa, vieläkin olen sitä mieltä että nää mun melkein kaksi kuukautta täällä Amerikassa on sujunut "liian" hyvin. Ehkä olin vain henkisesti asennoitunut, että näistä parista ekasta kuukaudesta tulee olemaan todella rankkoja! Ja nyt kun mietin, niin mulla on ollut kaks iltaa, jotka on ollut rankinpia: ensimmäinen ilta New Yorkissa ja ilta, kun ajettiin Bostonista kotiin. Molemmissa tapauksissa olen ollut kamalan väsynyt kauhean valvomisen takia. Jokatapauksessa ei nämäkään illat ole niin kamalia olleet. Kaikki tuntuu vain menevän omalla painollaan ilman suurempia suruja. Ja aika menee niin nopeasti!

Mutta ei kaikki kuitenkaan ihan ruusuilla tanssimista ole ollut. Tai sanoisinko, että on siinä myös huonotkin puolet, että samassa koulussa on muita vaihtareita. Enimmäkseen tykkään siitä. Joy ja minä ollaan todella hyvät kaverit. Me vietetään paljon aikaa yhdessä, varsinkin kun ollaan samassa tennis teamissä. Ja vaikka en koskaan oikeastaan ole halunnut olla mikään huomion keskipiste, niin täällä jostain syystä välillä ärsyttää jakaa huomio muiden vaihtareiden kesken. Tai ehkä se johtuu siitä, että se huomio ei jakaudu tasaisesti.

Kyllä sen varmaan kaikki tajuaa, että kun suomalainen ja ranskalainen laitetaan vierekkäin, niin kummasta amerikkalaiset on enemmän kiinnostuneita? Joy on saanut niin paljon enemmän kavereita/tuttuja kuin minä. Ja kun olen Joyn kanssa jossain isommassa kaveriporukassa, niin kaikki juttelee Joyn kanssa kysyen kysymyksiä Ranskasta yms, mutta mulle ei kukaan puhu yhtään mitään. Ja kerran minä ja Joy käveltiin yhdessä koulun käytävällä ja yksi tyttö tennis joukkueesta käveli vastaan ja sanoi "hi Joy". Se harmitti. Vaikka eihän tuo nyt iso juttu ole.

Checo saa myös paljon huomiota koulussa. Varsinkin työiltä. Minä ja Joy ei kuitenkaan olla kovin kiinnostuneita Checosta. Se on niin pihalla aina kaikesta, että välillä se on enemmän ärsyttävä kuin hauska. Amerikkalaiset tytöt jaksaa kuitenkin hihittää Checon jutuille, kun minä ja Joy pyöritellään silmiä. Piotrek on sitten taas hieman samassa tilanteessa Checon kanssa, kun minä Joyn kanssa. Ei kukaan ole kiinnostunut puolalaisesta, jos vieressä on Mexicolainen.

Vaikka me siis vietetään Joyn kanssa aikaa yhdessä tosi paljon, olen kuitenkin onnellinen, että meillä on siitä huolimatta ihan omat kaveriporukat. Minä olen tutustunut jo kesällä Carolinen kaveriporukkaan ja se on edelleen mulle se läheisin kaveriporukka. Ja Joy ei oikeastaan kuulu siihen porukkaan. Tykkään siitä, koska tässä kaveriporukassa mun ei tarvi jakaa huomiota. Kuulostaa ehkä itsekkäältä, mutta en voi sille mitään, että ajattelen näin.

Entäs elämä perheessä? Ei ongelmia. Kaikki sujuu tasaisen varmasti, eikä perheen kanssa ole ollut minkäänlaisia riitoja vielä. Ja toivottavasti ei tule olemaankaan. Keskenään nämä riitelee silloin tällöin (viimeksi tänä aamuna) ja välillä täällä on kauhea mekkala. Mä en kuitenkaan koskaan ole osallinen niissä riidoissa. Pysyn vain hiljaa ja yleensä olen täällä alakerrassa ja kuulen vain huutoa yläkerrasta.

Perhe siis on mukava. Carolinen kanssa ollaan löydetty yhteinen sävel. Meillä on samanlainen huumorintaju ja me nauretaan aina kaikelle tyhmälle. Kesti heti, et päästiin tälle vitsailun tasolle, mutta olen onnellinen, että on nyt joku kenen kanssa nauraa niin että poskiin sattuu. Host äiti huolehtii aina kaikesta, saan syödä kaapeistä mitä haluan ja kaikki tuntuu sujuvan. Mutta silti jostain syystä en osaa sanoa: "mulla on käynyt hyvä tuuri perheen kanssa". Ja kesti hetki tajuta, että miksi.

Kotona Suomessa pystyin puhumaan äidin kanssa asioista ja meillä on muutenkin samanlainen huumorintaju. Vitsaillaan ja nauretaan paljon yhdessä. Tajusin, että täällä mun host äiti ei ole yhtään samanlainen. Se huolehtii mun asioista, mikä on hyvä. Mutta se ei vain ole ihminen, kenelle voisin avautua. Se ei melkein ikinä hymyile, tai naura. Ja sen vitsit ei naurata mua. Meillä on siis ihan erilainen huumorintaju. Ja aina kun me nauretaan maha kippurassa Carolinen kanssa, niin host äitiä ei naurata yhtään. Kerran vitsailin Carolinen kaverin kanssa että sen ja Carolinen pitäisi vaihtaa perheitä, niin se sanoi että ei kiitos, mä pelkään Waltoneita. Ja vaikka se oli vitsi, niin on se myös osaltaan vähän totta.

Tähän postaukseen tuli ehkä hieman negatiivinen sävy. Älkää pelästykö, koska kerroin vain kaikki hieman negatiivisemmat asiat, mitä tän kahden kuukauden aikana olen ajatellut. Yleisesti ottaen viihdyn täällä tosi hyvin, mutta ei kenenkään elämä voi kokoajan pelkkää hymyä olla! Ei edes siellä Suomessa. :)

Ensi kerralla sitten Homecomingista lisää ja se tulee olemaan paljon iloisempi postaus!

7 kommenttia:

  1. Hei se on musta just hyvä että kerrot rehellisesti milt tuntuu! Mun mielestä liian moni vaihtari hehkuttaa vaan niitä ilosia hetkiään blogeissa ja antaa siten ehkä epärealistisen kuvan vaihtarivuodestaan.

    Joo ja tiiän miltä toi toisten huomioiminen (tai huomiotta jättäminen) porukassa tuntuu. Kai siinä on vaan jotenkin tuotava itseään enemmän esille (niin vaikealta kuin se aluks saattaa tuntua, tiedän omasta kokemuksesta) jotta muut huomaa että säkin olet siin tilanteessa läsnä...

    Tosi kiva jos host-siskon kans synkkaa hyvin!:)

    t.Emma K.

    VastaaPoista
  2. tosi harmi et sun ja äidin suhde on tollanen :( mul on ihan opposite, ooon kertonu aika lailla kaiken ja kerron kaiken äidille. toivottavasti toi tilanne parantuis jotenki ! Jos vaik kokeilet kepillä jäätä tai yritätä puhuu siskolle tost asiasta? :--) ehkä se tietäis miten toimia. Tai emtm tee miten parhaaks näet. ( : Homecoming oli ihan mahtia ! nauti täysin siemauksin <3

    VastaaPoista
  3. Kirjotit aika samoista jutuista mitä mullaki on pyöriny mielessä ! Mustaki tuntuu, että täällä menee jotenki liian hyvin koska ennen lähtöä oli niin moneen kertaan lukenu miten ekat kuukaudet on vaikeimpia jne. enkä koe että mulla olis mitään kulttuurishokkia eikä koti-ikävääkään ja perhe on loistava ja kavereita löytyy ja harrastuksetki on hommattu ja kieli paranee joka päivä vaikkei se mitenkää täydellinen vielä olekaan (eikä tarvi vielä ollakaan). Sit mietin vaan et "tässäkö se nyt oli" (siis se vaikea eka kuukausi YMS) mut en sit tiiä onko jotain pahempaa tulossa tai ehkä tää vaan rullaa tälleen hyvin eteenpäin. On mullaki ollu huonoja päiviä, mutta olin niihin osannu varautuakin niin ei se haittaa :)

    JA ARVAA mulla on aika sama juttu ton vaihtarin kanssa, mutta ei koulussa vaan meidän Rotariklubissa! Mun klubissa on siis minä ja amerikkalainen tyttö ja se on tosi kiva ja ollaan kavereitaki, mutta oon huomannu että ku ollaan Rotareiden kans liikenteessä (telttailu, viime viikon essen-reissu) niin kumpikohan meistä on se keneltä kysellään jatkuvasti "onhan kaikki hyvin. miten kieli sujuu. voi sä puhut jo niin hyvin saksaa. millanen perhe sulla on. jos ikinä tarvit apuu nii kysy meiltä!!!!!" ja mä sit seison siinä vieressä silleen "...? moi" tosi ärsyttävää. Eikä toi ole edes mun omaa kuvitelmaa koska toi amerikkalainen sano mulle ite et ooks huomannu miten suurin osa klubin jäsenistä ilmiselvästi on kiinnostuneempi siitä (siis toi ei ollu mitenkää semmone "hah ne oon kiinnostuneempii musta" vaan semmone hämmästyny reaktio). Joo, oon huomannu :( Mur. Mutta ehkä tää tästä, klubin presidentti on kumminki tosi reilu ja kiva mut esim. nva on mua kohtaan suoraansanottuna TÖYKEÄ. Ärsyttävää. Well, niin kauan ku tilanne ei pahene tai ne lopettaa kutsumasta mua jonnekki mihin amerikkalainen kutsutaan, niin no worries.

    JA oooo nauti Homecomingista ! Harmi ettei täällä Saksassa oo mitää tommosia, yyh :D

    VastaaPoista
  4. pitäähän niitä tunteita jonnekkin vuodattaan päästä jos te siellä pysty kellekkään puhumaan ! ja tietysti ei aina voi olla ruusuilla tanssimista mutta eiköhän sullekin niitä kavereita vuoden aikana ehi tulla hurjin määrin:-) ja oot niin huippu tyyppi että kukapas ei sun kaltastas ystää haluais:) koita nauttia!

    VastaaPoista
  5. Emma K, joo yritän kertoo niistä negatiivisemmistakin asioista. Vaikka mielelläänhän sitä enemmä kirjottais positiivisista asioista. :) Porukassa just aina ajattelen, että ei hemmetti mun pitää olla vaa ite aktiivisempi. se on vaan niin kauheen vaikeeta ku mielessä pyörii lause "ei kukaan oo kiinnostunu musta". rupee siinä sit tyrkyttää omaa seuraa. se on niin vaikeeta. :(

    Sami, en nää tarpeelliseks kertoo tästä asiasta perhelle, koska minkä mä äidin luonteelle tai huumorintajulle voin. en mä voi sitä alkaa muuttamaan. se on sen luonne. sen kanssa on tultava toimeen. ja koska kaikki muu perheen kanssa sujuu niin hyvin, niin kyllä mä täällä vielä vähän aikaa kestän! en kuitenkaan asu tääl koko vuotta.

    Emilia, haha hyvä et jollain muullakin on sama ongelma. tai no ei se kyllä kovin hyvä oo, koska ulkopuolisekshan siinä itsensä tuntee. :( mut joku muukin käy samoja tunteita läpi. en tunne oloani nii yksinäiseks. :D mutta kiva et se amerikkalainen on ite huomannu myös saman! joy tuskin on. se vaan nauttii huomiostaan. mut kyl tää tästä. ei lannistuta!

    Anonyymi, täällä amerikassa en näistä asioista viitti ääneen puhua. onneks on suomalaiset kenen kanssa voi puhua. :) ja blogi! ja kiitos :D kyllä yritän nauttia ja saada kavereita! :D

    VastaaPoista
  6. Jeeee, uus kirjoitus! :)
    Mustakin on tosi hyvä, että kerrot vähän negatiivisemmistaki asioista tai ylipäänsä siitä mitä mielessä pyörii. Eihän vaihtarivuosi mitenkään voi olla aina ihan mahtava ja täydellinen, pakkohan sitä jotaki tommosia ulkopuolellejäämistilanteita ja muuta on tulla.
    Ja tosiaan joittenki blogeista ja tarinoista tulee aina vähän epärealistinen kuva vaihtarivuodesta koska kirjotetaan vaan siitä kuinka mahtavaa kaikki on. Ehkä ihmiset ei viitti kirjottaa siitä että välillä ei oo yhtään kivaa, kun kaikki olettaa että se vaihtarivuosi on kaikinpuolin mahtava. Ja vaikka välillä oiskin hankalaa, nii eihän se todellakaan tarkota, että koko vuosi on ihan huono.
    Mutta jos vuoden on jossain, niin eihän se koko ajan voi olla ruusuilla tanssimista. Ja pitää oikeesti tajutakki se ennen ku lähtee vaihtariks ylipäätään.

    Odotan INNOKKAASTI seuraavaa päivitystä ja homecomingia!! Toivottavasti laitat paljon kuvia! :)

    VastaaPoista
  7. Iida, haha kiva että on innokkaita lukijoita! :) Piristätte aina mun päivää! Uutta tekstiä tulee nopeammin kuin uskotkaan. ;)

    VastaaPoista